Η ελληνική εταιρία που δημιουργεί το social bookmarking

tefter.io: Η ελληνική startup που «επαναπροσδιορίζει το bookmarking»

 

Η διαδικασία του bookmarking είναι γνωστή σε όλους. Ο χρήστης αποθηκευθεί στα «αγαπημένα» του μια ιστοσελίδα που τον ενδιαφέρει, για να μπορεί να την εντοπίσει στη συνέχεια με ευκολία. Μια ελληνική startup θέλει να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που γίνεται αυτό. Σήμερα, ο Δημήτρης Ζορμπάς, co-founder του tefter.io, μας εξηγεί τι ακριβώς σημαίνει «social bookmarking, reinvented».

Μιλήστε μας για το tefter.io και για το πώς προέκυψε η δημιουργία του. Ποια είναι η ομάδα «πίσω» από την ανάπτυξη του προϊόντος;

Θέλαμε να μοιραστούμε πληροφορίες και links μεταξύ μας και να μπορούμε να τις βρίσκουμε εύκολα στην συνέχεια. Ο καθένας είχε τον δικό του τρόπο, άλλος τα αποθήκευε στο Pocket, άλλος στο Pinboard, καμία από αυτές τις υπηρεσίες δεν μας κάλυπτε, η καθεμία για το δικό της λόγο. Το είδαμε σαν πρόκληση να φτιάξουμε ένα product που θα έλυνε τις δικές μας ανάγκες.

Η ομάδα δεν είναι ίδια από την αρχή, υπήρξαν κάποιες αποχωρήσεις, τώρα είμαστε ο Γιώργος Τσιφτσής (co-founder) και εγώ που είμαστε developers, και έχουμε μια συνεργασία με την Σοφία Τερζίδου που είναι ux-designer.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της υπηρεσίας; Και σε τι θα λέγατε πως διαφέρει από τον ανταγωνισμό;

Αυτή την στιγμή τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η δημιουργία bookmarks και η οργάνωση τους. Υπερτερούμε στο κομμάτι της αναζήτησης, καθώς επιτρέπουμε αναζήτηση στο περιεχόμενο των bookmarks. Επιπροσθέτως, προτείνουμε tags κατά τη δημιουργία bookmark, προσφέρουμε previews με βάση το περιεχόμενο της σελίδας, φιλτράρισμα βάσει domain ή tag και autocomplete με προτάσεις από bookmarks, λίστες, domains και χρήστες που ακολουθείς.

Δώστε μας μια στατιστική εικόνα του tefter.io. Πόσοι είναι οι χρήστες σας, πόσα bookmarks αποθηκεύουν, πόσα αποθηκεύονται κάθε μέρα; Υπάρχουν στατιστικά για το τι προτιμούν να αποθηκεύουν;

To tefter.io είναι σε beta που θα ολοκληρωθεί το Σεπτέμβρη. Έχουμε περίπου 300 χρήστες από τους οποίους έχουμε λάβει ιδιαίτερα σημαντικό feedback, με βάση το οποίο κάνουμε αλλαγές και σχεδιάζουμε τα επόμενα features. Οι χρήστες αυτοί έχουν αποθηκεύσει ~34000 bookmarks, ~300 λίστες και ο ρυθμός μας αυτή την στιγμή είναι 20 bookmarks την ημέρα. Οι αρχικοί αυτοί χρήστες μας είναι ως επί το πλείστον tech minded, κατά συνέπεια τα top domains είναι github.com, youtube.com, medium.com, wikipedia.com και reddit.com

Επιπλέον, προσφέρουμε και κάποια feeds που αυτή τη στιγμή, αν και λίγα (~40), προσθέτουν κατά προσέγγιση 300 νέα bookmarks την ημέρα.

Έχει ενδιαφέρον η τεχνική υποδομή μιας υπηρεσίας όπως η δική σας. Πώς έγινε η ανάπτυξη της, ποιες οι τεχνολογίες που χρησιμοποιείτε και πώς πραγματοποιείται η φιλοξενία της, σε τι servers;

Χρησιμοποιούμε Ruby on Rails και Elixir / Phoenix στο backend και React στο frontend. Το hosting είναι σε PaaS (Heroku / Gigalixir) προς το παρόν, έχει δρομολογηθεί όμως migration σε Google Cloud. Από βάσεις δεδομένων χρησιμοποιούμε PostgreSQL για την αποθήκευση των δεδομένων, ElasticSearch για την αναζήτηση και Redis για caching και background jobs.

Ποιο θα λέγατε πως είναι το μέλλον της συγκεκριμένης κατηγορίας διαδικτυακών υπηρεσιών, βάσει και των σχετικών λειτουργιών που προσφέρουν πλέον όλοι οι browsers;

Παρότι υπάρχουν εύκολα προσβάσιμες λύσεις για τη δημιουργία bookmarks, θεωρούμε ότι λείπει μια υπηρεσία που να συνδυάζει Privacy, Portability και Social, ενώ παράλληλα να είναι ad-free και χωρίς tracking.

Το μέλλον δεν είναι ελπιδοφόρο καθώς η συλλογή και η αξιοποίηση προσωπικών δεδομένων, που ο χρήστης δεν επιλέγει συνειδητά να μοιραστεί, είναι βασικό κομμάτι του business model εταιρειών κάθε κλίμακας στο web.

Είναι θετικό ότι έχουν εμφανιστεί κάποιες επιλογές που επιτρέπουν synchronization (portability) αλλά και encryption, όμως σε αυτές τις περιπτώσεις τα bookmarks δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συνεργασία ή ενημέρωση.

 

Το tefter.io διαθέτει και social χαρακτηριστικά. Πώς μπορούν αυτά να βοηθήσουν τους χρήστες; Θα λέγατε πως αναζητούν, πλέον, κοινωνική δικτύωση σε μεγάλες ομάδες ή μεταξύ «φίλων και συγγενών», όπως είναι η στόχευση του Facebook;

Το tefter.io δεν είναι ένα τυπικό social network. Το social χαρακτηριστικά επικεντρώνονται στο ότι μπορεί ένας χρήστης να ακολουθεί άλλους χρήστες και feeds και να βλέπει τα bookmarks που έχουν επιλέξει να μοιραστούν και τις σημειώσεις τους.

Η διαφορά με ένα social network όπως το Facebook, είναι ότι δεν αποτελεί στόχο μας οι χρήστες να είναι συνεχώς engaged. Ο χρόνος τους είναι πολύτιμος. Ένας χρήστης μπορεί να κάνει αναζήτηση στα bookmarks που έχουν μοιραστεί άλλοι χρήστες και ενδεχομένως να βρει κάτι χρήσιμο. Αυτή την περίοδο δουλεύουμε σε ένα update που θα επιτρέπει τη δημιουργία ομάδων, ώστε να μπορούν χρήστες να συνεργάζονται με bookmarks, σημειώσεις και λίστες στα πλαίσια της δουλειάς ή ενός project.

Στην εποχή του GDPR και της ιδιωτικότητας. πώς προστατεύετε τα δεδομένα των χρηστών; Είναι εύκολο για μια startup να συμμορφωθεί με τους νέους κανονισμούς;

Το GDPR είναι ένα πολύ θετικό βήμα για την εξέλιξη του web. Υπάρχουν κάποιες δυσκολίες στην ερμηνεία, ειδικά για startups που δεν έχουν legal ομάδα.

Στη δική μας περίπτωση, εφόσον είναι ένας από τους ιδρυτικούς στόχους η προστασία της ιδιωτικότητας, σχεδιάζουμε σε κάθε περίπτωση functionality που είναι συμβατό με το GDPR. Δεν έχουμε σκοπό να πουλήσουμε δεδομένα χρηστών, δεν κάνουμε track και δεν δείχνουμε διαφημίσεις. Συνεπώς, τέτοιοι κανονισμοί δεν θα έλεγα ότι μας δυσκολεύουν. Ένα από τα πρώτα features που υλοποιήσαμε ήταν η εξαγωγή για ένα χρήστη, όλων των δεδομένων του, με ένα κλικ.

Γενικότερα, ποιες είναι σήμερα οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια εταιρεία όπως η δική σας; Είναι εύκολο για μια ιδέα να αναπτυχθεί στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον;

Κάθε αρχή είναι και δύσκολη. Χρειάζεται πολύ υπομονή και κουράγιο για να δεις μια ιδέα σου υλοποιημένη και αυτό δεν ισχύει μόνο στην επιχειρηματικότητα. Στον τομέα της τεχνολογίας, δε, βλέπουμε ότι η καθιέρωση πολύ μεγάλων εταιρειών ή υπηρεσιών που κατέχουν πολύ μεγάλα μερίδια στην εκάστοτε αγορά που απευθύνονται, αντί να λειτουργεί σαν έμπνευση συνήθως αποθαρρύνει νέα ξεκινήματα.

Προσπαθούμε να περνάμε καλά φτιάχνοντας το product μας και να συγκεντρωνόμαστε σε ένα βήμα την φορά. Θα έλεγα ότι η μεγαλύτερη δυσκολία στο στάδιο που βρισκόμαστε, είναι η διατήρηση ικανοποιητικού ρυθμού design & development, διατηρώντας παράλληλα τις δουλειές μας.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για το tefter.io; Υπάρχουν νέες λειτουργίες που έχετε «στα σκαριά»; Γενικότερα, ποια θα θέλατε να είναι η εξέλιξη της υπηρεσίας μέσα στα επόμενα χρόνια, όσον αφορά στον αριθμό των χρηστών και στο monetization;

Το όραμά μας για το tefter.io είναι να βοηθήσουμε τον κόσμο στην οργάνωση της γνώσης που υπάρχει στο web και στην ανταλλαγή της με άλλους ανθρώπους. Τώρα είμαστε στο πρώτο στάδιο που εξερευνούμε την περιοχή των bookmarks και των λιστών για προσωπική χρήση. Το αμέσως επόμενο βήμα μας θα είναι το άνοιγμα σε ομάδες και οργανισμούς μέσα στο 2019.

Λόγω του ότι έχουμε αποφασίσει να μην είναι οι χρήστες το προϊόν μας, κινούμαστε ήδη σε μια paid λύση η οποία θα προσφέρει κάποια features επιπλέον της βασικής έκδοσης. Ο βασικός κορμός της πλατφόρμας παραμένει δωρεάν για όλους. Με την υλοποίηση των ομάδων θα έχουμε ένα τρίτο πλάνο πληρωμής.

Θέλουμε στο τέλος του 2019 να έχουμε 3000 χρήστες, τους πρώτους συνδρομητές και τις πρώτες ομάδες που θα θέλουν να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία μας.

Πηγή: epixeiro.gr